Discursive positions on citizenship: tensions between ‘adultist’ hegemony and the crucial participation in Chilean schools

Main Article Content

Abstract

A qualitative study is presented aiming to describe the discursive positions of students, teachers and families with respect to citizenship. Sixteen conversation groups were carried out with 107 participants from educational centers in two Chilean cities. After a structural analysis, the findings show a discursive structure composed of ten discursive positions. We found two major groupings, the hegemonic group (ciudadanía escolarizada, patriótica, burguesa, tutelada, infantilizadora, des- politizante and sexista), and the counter-hegemonic group (contra-ciudadanía, cuerpo-parlante and protagónica). These positions are organized in a relational structure that arranges and proposes ways of understanding the different citizenship practices. It is concluded that the hegemonic concept of citizenship regulates social relations for the formation of future citizens who are able to coexist, integrate and reproduce an unequal society. Likewise, the spaces of enunciation of dissidence or resistance provide clues about the possible cracks in the model of citizenship imposed in schools.

Article Details



Javier Mercado Guerra
Oscar Véliz-García
Author Biographies

Siu Lay-Lisboa

Siu Lay-Lisboa es Doctora en Investigación e Innovación en Educación. Académica de la Escuela de Psicología de la Universidad Católica del Norte e investigadora del Centro de Investigación Interdisciplinaria en Educación (CIIE) de la misma Universidad. Sus líneas de interés son educación, otras ciudadanías, protagonismo y participación de la niñez.

Susan Yáñez-Yáñez

Susan Yáñez-Yáñez es Magíster en Psicología Social. Sus intereses de investigación son niñez y política, migración, arte-educación y otras ciudadanías.

Javier Mercado Guerra, Universidad Católica del Norte

Javier Mercado Guerra es Doctor en Antropología Social. Académico de la Escuela de Educación y director del Centro de Investigación Interdisciplinaria en Educación (CIIE) de la Universidad Católica del Norte, Antofagasta. Sus intereses de investigación son la educación intercultural y la educación para la ciudadanía.

Oscar Véliz-García, Universidad Católica del Norte

Oscar Véliz-García es Magíster en Psicología Clínica y en Neuropsicología Clínica. Académico de la Escuela de Psicología de la Universidad Católica del Norte. Sus intereses de investigación son la neuropsicología escolar, el protagonismo y la participación de la niñez.

Lay-Lisboa, S., Yáñez-Yáñez, S., Mercado Guerra, J. and Véliz-García, O. (2022) “Discursive positions on citizenship: tensions between ‘adultist’ hegemony and the crucial participation in Chilean schools”, CUHSO JOURNAL, 32(1), pp. 253–283. doi: 10.7770/cuhso-v32n1-art2735.

Downloads

Download data is not yet available.
Human Wheels Sateliteforeverorbiting slot via dana judi slot deposit via dana slot online via dana situs slot deposit via dana komikuindo