Indigenous peoples, thoughts and debates today: social sciences and the paradox of subaltern speech

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Abstract

Indigenous subaltern speech is full of complexities, largely due to the relationship that "indigenous intellectual" subjects have with the social sciences and the conceptual corpus they use. This article sets out to analyze these complexities, emphasizing how the conceptualizations of the social sciences generate conditions to open the field of culturalist essentialisms, in a framework of continuous indigenous emergency not without paradoxes.

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José Cabrera Llancaqueo
Pedro Canales Tapia
Author Biographies

José Cabrera Llancaqueo, Universidad de Tarapacá

Historiador. Programa Doctoral en Historia. Universidad de Tarapacá. Arica. Profesor Diplomado Pueblos Indígenas en América Latina y Chile. IDEA-USACH. Línea de investigación: Historia indígena; pensamiento indígena y movilizaciones.

Pedro Canales Tapia, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Doctor. Historiador. Director Dirección de Investigación y Postgrado. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Línea de estudio: Pueblos indígenas, Interculturalidad y Escuelas en contextos indígenas.

Cabrera Llancaqueo, J. and Canales Tapia, P. . (2023) “Indigenous peoples, thoughts and debates today: social sciences and the paradox of subaltern speech”, CUHSO JOURNAL, 33(1), pp. 204–217. doi: 10.7770/cuhso-v33n1-art623.

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